۲۷ مهر، ۱۳۸۴


خود ارضایی: تنها زنان انگشت شماری قادرند بدون پرده پوشی و احساس شرم درباره این بخش از زندگی جنسیشان سخن بگویند. دلیل آن از سویی بر می گردد به فشار اخلاق جنسی تعریف شده از سوی کلیسا (به طور کلی مذهب-شبنم) ، و سنتهای چند صد ساله که زنان را از بهره مندی مستقل از سکسوالیته پر لذت منع می کنند، از سوی دیگر زیگموند فروید (Sigmund Freud) نیز با تئوری خود بر میزان نااطمینانی افزود. با اینکه او خود ارضایی را در سنین کودکی به عنوان قدم مهمی برای رسیدن به تکامل جنسی عنوان کرد، اما عقیده داشت که همراه با فرارسیدن سن بلوغ این کاربرد از بین می رود. از نظر فروید سکسوالیته به تکامل رسیده زنان، تنها به رابطه جنسی واژنی مرتبط است و کلیتوریس در طی دوران رشد و تکامل ، نقش و اهمیت خود را از دست می دهد.

ما در چهار چوب یک عمل تحقیقاتی، با ۳۰ زن در سنین بین ۲۰ تا ۶۰ سال مصاحبه کردیم، و پیش از هر چیز به دنبال پاسخ این سوال بودیم که آیازنان خود ارضایی را به عنوان جانشینی برای ارتباط جنسی به کار می برند، یا اینکه این عمل شیوه مستقلی برای بهره مندی از لذت جنسی محسوب می شود.

در پاسخ به این سوال که زنان بالغ، خود ارضایی را چگونه تجربه و ارزش گذاری می کنند، تحقیقات ما به این نتیجه رسید: در آغاز همراه با احساس شدید گناه، ولی با گذشت زمان تقریبا برای همه آنها نقش مثبتی پیدا کرده است. خود ارضایی به بسیاری از زنان برای رسیدن به آرامش و از بین بردن استرس کمک می کند. آنها از لذت حاصل از این عمل بهره می برند، خستگی خود را به در می کنند، و برای مدتی از دنیای واقعیت و روزمره فاصله می گیرند. در عین حال دریافت حسی و شناخت بهتری از بدن خود پیدا می کنند، که در نهایت نقش مثبتی نیز در ارتباط جنسی آنها با پارتنرشان دارد. برای بسیاری از زنان این عمل ، جدا از شرایط زندگی آنها و داشتن یا نداشتن ارتباط جنسی با دیگری، شکل خاص و مستقلی در کسب لذت جنسی شمرده می شود. همینطور به خاطر انتخاب آزاد رویای جنسی، می توانند بخشی از خواسته های جنسی خود را آنگونه که علاقه و آرزو دارند، تجربه کنند. بیشتر زنانی که ما مورد سوال قرار دادیم، رویاها و فانتزیهای بسیار دقیقی داشتند که تنها در بین یک سوم آنها، پارتنر آنان نیز در رویاها دیده می شد. در بیشتر موارد، رویاهای آنان مربوط به افراد ناشناس و خیالی می شد، یا مربوط به بدنهای بدون صورت یا سر، و یا اجزایی از بدن زنانه یا مردانه. جالب اینکه تعدادی از آنان، اغلب در رویای خود رابطه جنسی با زنان دیگر دارند و یا خود را در نقش مفعولی می بینند. تقریبا نیمی از آنان گفتند که بخشی از رویاهای جنسی خود را به مرحله عمل نیز در می آورند. در رسیدن به لذت جنسی از راه خود ارضایی ، بعضی از آنان کمبود حس آمیخته و یکی شدن و تعلق داشتن به دیگری را احساس می کنند، در عوض رسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم) از این راه تقریبا تضمین شده است. تقریبا تمام زنان مورد سوال ما، برای اینکار از دست خود و از راه تحریک کلیتوریس استفاده می کردند.

بسیاری از زنان عقیده دارند که دیگران با این موضوع مشکل دارند، و جامعه و خود زنان را مسئول این می دانند که هنوز در این باره اینقدر کم صحبت می شود. همینطور سوال این است که مردان تا چه اندازه با این مساله کنار می آیند که زنان می توانند بدون آنان نیز از لذت جنسی بهره مند شوند. با وجود نظرهای کلیشه ای در این مورد، کم کم تغییری در این زمینه به وجود می آید: زنان دیگر حاضر نیستند به خاطر نفع مردان، از لذت جنسی خود صرف نظر کنند. آنان نه تنها آنرا در رابطه جنسی خود طلب می کنند، بلکه خود نیز لذت جنسی خود را فراهم می سازند.

نویسندگان: کارولین ارب ( caroline Erb) ، دبورا کلینگلر (Deborah Klingler)
از مجله روانشناسی امروز ( psychologie Heute) , آوریل ۲۰۰۱

۱۱ مهر، ۱۳۸۴



تنوع و تغییر می تواند به بیدار کردن آتش عشق کمک کند



عشق رمانتیک اغلب با گذشت زمان کم رنگ می​شود. در آغاز ، هفته ها و ماهها مشغول این هستیم که با نوشتن نامه ها و میلهای طولانی، صحبتهای خصوصی، ماجراجویی های مشترک، رفتن به رستوران، کنسرت، یا مهمانیها، و یا لحظات شیرین در رختخواب، توجه طرف مقابل خود را جلب کنیم، او را تحت تاثیر قرار دهیم و عاشق خود کنیم. حتی در زمانی که این حالت خلسه مانند را تجربه می کنیم، نمی توانیم شبها بخوابیم. اما وقتی مدت زمان این ارتباط از ماهها به سالها می کشد، این خوشبختی رمانتیک به رابطه ای پخته تر و عمیقتر تبدیل می شود. در بعضی از رابطه های طولانی، شعله رمانتیک همچنان برقرار می ماند. اما آن خلسه وحشی، آن انرژی بیکران و احساسات شدید، به مرور زمان کمرنگتر می شوند و احساسهایی مانند اطمینان و رضایت جای آنها را می گیرند. بدن کم کم آرام می شود.

کمرنگ شدن عشق رمانتیک، بدون شک یک پدیده مربوط به تکامل انسان است. احساس عشق شدید نیاز به انرژی و زمان بسیار زیادی دارد. این برای آرامش روحی ، برای انجام کارهای روزمره و همینطور تربیت و بزرگ کردن فرزندان، تلاطم بیش از حدی بود اگر سالیان سال مسخ یکدیگر بودیم. چنین ارتباطهای عصبی و هورمونی در مغز ما با اين هدف به وجود آمدند که نیاکان ما در زندگی قبیله ای خود پارتنر مناسب را پیدا کرده و با او آمیزش کنند، تا زمانی که فرزندی متولد شود. از این زمان به بعد باید تمرکز خود را به روی یکدیگر کم و شروع به درست کردن محیط اجتماعی مطمئنی برای بزرگ کردن فرزندان خود می کردند. طبیعت به ما عشق را هدیه می کند، و بعد از آن آرامش را- تا زمانی که دوباره عاشق بشویم.

با این وجود انسانهایی نیز وجود دارند که عشقشان یک عمر پرشور باقی می ماند. بعضی از آنها که چند دهه با یکدیگر زندگی کرده اند، می گویند که هنوز عاشق یکدیگر هستند. البته این در مورد همه صدق نمی کند. روانپزشکان به جفتها چند تمرین اساسی را پیشنهاد می کنند: به سوی یکدیگر بروید. به او "فعالانه" گوش بدهید؛ سوال کنید و جواب دهید. به یکدیگر ارزش القا کنید. جذاب باقی بمانید. خود را از نظر فکری و علمی پرورش دهید. او را در زندگی و امور خود دخالت دهید. برای او حریم شخصی قائل شوید. صادق و قابل اطمینان باشید. به او بگویید که به چه چیزی احتیاج دارید. ضعفهای او را قبول کنید. به رفتار خود توجه کنید. شوخ طبعی را تمرین کنید. به یکدیگر احترام بگذارید. با هم توافق کنید. "سازنده" دعوا کنید. هرگز از جدایی نترسید. گذشته را فراموش کنید. به رابطه های موازی "نه" بگویید. این تصور را نداشته باشید که رابطه شما برای همیشه برقرار خواهد بود؛ روزها را یکی یکی فعالانه بسازید و و از این کار دست برندارید.

این نکات و بسیاری از توصیه های دیگر می توانند کمک کنند که یک رابطه طولانی همراه با محبت پا برجا بماند. ولی اینها قادر نیستند ترشح هورمون دوپامین و عشقی آتشین را دائمی سازند. اما تاکتیکهای دیگری وجود دارند که می توانند شعله عشق را پا برجا نگه دارند. "بین خود فضا بدهید" ، اگر هم خلیل جبران، شاعر لبنانی این را نمی دانست، ولی با این جمله توصیه درستی برای نگهداری بیولوژی عشق رمانتیک کرد، چون: وقتی زمان گرفتن پاداش به تعویق می افتد، سلولهای مسئول ترشح دوپامین در مغز ما فعالتر می شوند. هر چند که مردان به استقلال و حریم شخصی خود بیشتر از زنان اهمیت می دهند، ولی حدی از فاصله می تواند به هر دو طرف برای پا برجا نگه داشتن احساس عشق کمک کند. در عین حال مهم است که دو طرف زمان خاصی را تنها با یکدیگر (دو نفره) بگذرانند. لیستی از علایق مشترک خود تهیه کنید و اصرار داشته باشید که با یکدیگر ماجراهای جدید و هیجان انگیز را تجربه کنید. سفر به شهری ناشناخته، یا زمانهایی که همراه با ماجراجویی و تحریکات جدید هستند احساس عشق را دوباره زنده می کنند. تنوع، تنوع ، تنوع: باعث می شود که قسمتهای مغز که مسئول حس شادی و لذت هستند تحریک شوند و حال و هوای رمانتیک باقی بماند.

نویسنده: هلن فیشر(Helen fisher) ، پروفسور، محقق و انسان شناس در دانشگاه دانشگاه روتگر نیوجرسی، که تحقیقات بسیاری در مورد موضوع عشق انجام داده است. این نوشته بخشی از کتاب او با عنوان "چرا دوست می داریم" ( Why we love ) است.
برگرفته از مجله "روانشناسی امروز" (Psychologie Heute)، اکتبر ۲۰۰۴

پ.ن.:

_ به نظر خودم هم اين "بين خود فضا بدهيد" اصلا جمله جالبی نشده! ولی هر چی فکر کردم جمله بهتری پيدا نکردم! از کلمه فاصله نخواستم استفاده کنم چون يک جور معنی منفی داره...ولی منظورمو فهمیدین دیگه!​! :)

پ.پ.ن.:

کوواش عزيز خيلی به موقع رسيد و در مورد ترجمه جمله ای که باهاش مشکل داشتم توضيح داد که دلم نيومد بگذارم فقط در کامنتدونی باشه :

نوشته‌اي كه جمله‌ي بهتري نيافتي براي «بين خود فضا بدهيد».علي‌رغم عدم دسترسي به مقاله‌ي خانم فيشر، اين‌طور كه فهميدم، بايدBut let there be spaces in your togetherness, در مقاله آمده باشد كه سطري‌ست از كتاب پيامبر جبران خليل جبران. مترجم نامي، نجف دريابندري، دو كتاب پيامبر و ديوانه‌ي او را به فارسي ترجمه كرده و سطر فوق را اين‌گونه نوشته است: «اما در همراهي خود حدفاصل را نگاه داريد،».

این دوست خوب ترجمه فارسی شعر On Marriage رو هم نوشته که چون خيلی مرتبط با موضوع هست و در ضمن شعر زیبایی هم هست، اينجا مي گذارمش ( و خیلی ممنونم) :

آنگاه الميترا باز به سخن درآمد و گفت درباره‌ي زناشويي چه مي‌گويي، اي استاد؟
و او در پاسخ گفت:
شما همراه زاده شديد و تا ابد همراه خواهيد بود.
هنگامي كه بال‌هاي سفيد مرگ روزهاتان را پريشان مي‌كنند همراه خواهيد بود.
آري، شما در خاطر خاموش خداوند نيز همراه خواهيد بود.
اما در همراهي خود حدفاصل را نگاه داريد،
و بگذاريد بادهاي آسمان در ميان شما به رقص درآيند.

به يكديگر مهر بورزيد، اما از مهر بند مسازيد:
بگذاريد كه مهر درياي مواجي باشد در ميان دو ساحل روح‌هاي شما.
جام يكديگر را پركنيد، اما از يك جام منوشيد.
از نان خود به يكديگر بدهيد، اما از يك گرده‌ي نان مخوريد
باهم بخوانيد و برقصيد و شادي كنيد، ولي يكديگر را تنها بگذاريد،
همان‌گونه كه تارهاي ساز تنها هستند، با آن‌كه از يك نغمه به ارتعاش در مي‌آيند.

دل خود را به يكديگر بدهيد، اما نه براي نگه‌داري.
زيرا كه تنها دست زندگي مي تواند دل‌هايتان را نگه‌دارد.
در كنار يكديگر بايستيد، اما نه تنگاتنگ:
زيرا كه ستون‌هاي معبد دور ازهم ايستاده‌اند،
و درخت بلوط و درخت سرو در سايه‌ي يكديگر نمي بالند.

*شاعر: جبران خليل جبران
* مترجم: نجف دريابندري

پ.پ.پ.ن.:

با کمال معذرت از اينکه اشتباهی پينگ شدم! البته کار اين پينگ بازان اينترنتی نبوده! داشتم چند تا از لينکهای عجيب غريب رو امتحان می کردم که يک دفعه ديدم خودم هم پينگ شدم! خلاصه ببخشين!...

 
Home
Email
 
 
 

پسیو‌اگرسیو، پرخاشگری منفعلانه

از جدایی

هنر معذرت خواهی‌ (۳)

توهم دانايى

چرا موتسارت بچه‌ها را باهوش نمی‌‌کند

در باب همدلی

دام هارمونی (۲)

‌دام هارمونی (۱)

سرچ می‌‌کنی‌ یا هنوز فکر می‌‌کنی‌؟

آیا اندرز خوبی به ذهنت رسیده است؟...آنرا پیش خودت نگه دار!

هنر با خود تنها بودن

چطور با موفقیت شکست بخوریم

هنر معذرت خواهی (۲)

هنر معذرت خواهی (۱)

ترس از رابطه (۲)

ترس از رابطه (۱)

دام کمال‌گرايی (۲)

دام کمال گرایی(۱)

خشونت خانگی علیه زنان

از خاطره و حافظه (۱)

تمجيد‌های مورد ترديد

آخر اشتباه من کجاست؟

ترس مردان از احساسات

دو تا در عشق کافی نيستند

شما یك ایمیل جدید دارید

ای لحظه، بمان!

حیوون سكسی و دغدغه مسئولیت!

هنر دعوا کردن (۲)

هنر دعوا کردن(۱)

کافکای عاشق پیشه

اخلاق(۲)

اخلاق (۱)

روابط موازی(۲)

روابط موازی(۱)

کمی هم از مردان بشنویم!

اسطوره خون آشامها

آیا پول خوشبختی می آورد؟

فیلسوفهای کوچک، سوالهای بزرگ

به ایدز شانس ندهیم

سکسوالیته ( ۳): اولین بار-قسمت اول

تاپ سیکرت(۲)

و همین لباس زیباست نشان آدمیت؟

تاپ سیکرت(۱)

طنز

آزمایش میلگرام…

خوشبختی دوستی واقعی

هنر بزرگ شدن

سکسواليته (۲) : زنان و خود ارضايی

وقتی عشق سردتر مي شود

قدرت اکثريت

هنر، برای خواستگاری

سکسواليته(۱) : پدوفيلی

وبلاگ: هر نفر يک ناشر؟

شستشوی مغزی

وحشت زده

قویترین میل جهان

شانس

رويا(۲)

رويا(۱)

چند کلمه حرف حسابی!(۲)

دخترهای حرف گوش کن، پسرهای شرور

چند کلمه حرف حسابی!(۱)

دروغ(۲)

دروغ(۱)

…انتقام

زیبایی(۳)

زیبایی(۲)

زیبایی(۱)

 
Enter your Email


Preview | Powered by FeedBlitz
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اوت 2004  
  • سپتامبر 2004  
  • اکتبر 2004  
  • نوامبر 2004  
  • دسامبر 2004  
  • ژانویهٔ 2005  
  • فوریهٔ 2005  
  • مارس 2005  
  • آوریل 2005  
  • مهٔ 2005  
  • ژوئیهٔ 2005  
  • اوت 2005  
  • سپتامبر 2005  
  • اکتبر 2005  
  • نوامبر 2005  
  • دسامبر 2005  
  • فوریهٔ 2006  
  • مارس 2006  
  • مهٔ 2006  
  • ژوئیهٔ 2006  
  • سپتامبر 2006  
  • نوامبر 2006  
  • دسامبر 2006  
  • ژانویهٔ 2007  
  • فوریهٔ 2007  
  • مارس 2007  
  • آوریل 2007  
  • مهٔ 2007  
  • سپتامبر 2007  
  • اکتبر 2007  
  • فوریهٔ 2008  
  • مهٔ 2008  
  • ژوئیهٔ 2008  
  • اوت 2008  
  • نوامبر 2008  
  • فوریهٔ 2009  
  • مارس 2009  
  • مهٔ 2009  
  • سپتامبر 2010  
  • آوریل 2011  
  • آوریل 2012  
  • ژوئیهٔ 2013  
  • مهٔ 2014  
  • نوامبر 2014  
  • دسامبر 2014  
  • فوریهٔ 2015  
  • مارس 2015  
  • ژوئیهٔ 2015  
  • اوت 2015  
  • نوامبر 2015  
  • دسامبر 2015  
  • فوریهٔ 2016  
  • اوت 2016  
  • فوریهٔ 2017  
  • مهٔ 2017  
  • اکتبر 2017  
  • نوامبر 2017  
  • اوت 2018  
  • ژوئن 2019  
  • نوامبر 2019  
  •